Gepland preventief onderhoud verbetert efficiëntie bij BRITA

BRITA GmbH in Taunusstein, Duitsland, maximaliseert de efficiëntie van het drogen van waterfilters mede dankzij een succesvol partnerschap voor preventief onderhoud met expert in poederprocestechnologie Hosokawa Micron B.V. De specialisten van Hosokawa werken al ruim zes jaar nauw samen met het technische team van BRITA om het jaarlijkse onderhoudsproject zorgvuldig te plannen. Als gevolg hiervan is de netto uitvaltijd van de Hosokawa vacuümdroger bij BRITA teruggebracht tot slechts acht dagen per jaar.

BRITA, een toonaangevende internationale fabrikant van waterfiltersystemen en cartridges voor zowel de consumenten- als de commerciële markt, installeerde ongeveer tien jaar geleden een Hosokawa vacuümdroger. De droger wordt gebruikt om de mineralen in waterfilters te verwerken die worden teruggestuurd naar BRITA voor recycling. "Het reinigings- en droogproces omvat het gebruik van agressieve chemicaliën die de slijtage van de vervangbare onderdelen versnellen, met name in het aandrijfsysteem van de droger", legt Rudi Aalders, Sales Engineer Service bij Hosokawa uit. "Daarom is het essentieel dat al deze onderdelen elk jaar worden gecontroleerd en indien nodig worden vervangen om te voorkomen dat de machine ernstige problemen ondervindt."

Rudi Aalders

Uitvaltijd minimaliseren

Dit revisieproces moet zo snel mogelijk worden voltooid om de uitvaltijd voor BRITA te minimaliseren, want het bedrijf produceert 1.600.000 liter per jaar. Daarom werkt Hosokawa al zes jaar nauw samen met Thomas Krieger, hoofd van de onderhoudsafdeling van BRITA, om ervoor te zorgen dat het jaarlijkse preventieve onderhoud op rolletjes loopt. De planning voor de revisie - die meestal in juni of juli plaatsvindt - begint ongeveer vier maanden van tevoren. “Dat is deels vanwege lange levertijden van reserveonderdelen; sommige componenten kunnen een doorlooptijd van meer dan 12 weken hebben,” legt Rudi uit. "Maar het is ook om BRITA voldoende tijd te geven om rekening te houden met de stilstand van de productie en zodat Hosokawa tijdig de benodigde monteurs kan inplannen."

Preventief onderhoud, stap voor stap

Het onderhoud begint met twee Hosokawa-monteurs die naar Taunusstein reizen om het BRITA-serviceteam te helpen met de demontage van de droger. Het BRITA-serviceteam heeft al het nodige voorbereidende werk gedaan, zoals het loskoppelen van de droger van het besturingssysteem, zodat de monteurs zich kunnen concentreren op het verwijderen van de aandrijfeenheid. Op dag 2 wordt de aandrijving schoongemaakt en verpakt, gereed voor verzending naar Hosokawa.

"Elk jaar tijdens de revisie maken we een lijst van alle componenten die zijn vervangen en/of waarschijnlijk de volgende keer moeten worden vervangen", legt Rudi uit. “BRITA houdt zelf de revisiedelen op voorraad en zorgt ervoor dat alle benodigde onderdelen op tijd worden besteld voor de volgende revisie.” BRITA stuurt al die vervangende onderdelen naar Hosokawa in een aluminium kist. De hele zending, inclusief de aandrijving, wordt 's nachts naar Hosokawa vervoerd. De monteurs reizen afzonderlijk terug.

220 delen controleren in slechts 4 dagen

Zodra de zending op de ochtend van dag 3 arriveert, begint het team van drie tot vier technici plus de twee monteurs die terug zijn gekomen uit Duitsland onmiddellijk met het demonteren en reinigen van de afzonderlijke componenten. “De aandrijfeenheid heeft bijna 220 componenten. Elk onderdeel wordt nauwkeurig gecontroleerd in de revisiewerkplaats om te controleren of de slijtage binnen de aanvaardbare toleranties valt," voegt hij eraan toe. "Als er onverwachte tekenen van slijtage zijn aan onderdelen die niet direct voorradig zijn, hebben we een speciaal Hosokawa Quick Response Team (QRT) op stand-by om de situatie binnen het strakke tijdsbestek op te lossen."

Aandrijving

Op dag 4 begint het werk met het opnieuw monteren van de aandrijfeenheid en alle componenten, die zijn gereinigd of vervangen. Een testrun wordt uitgevoerd op dag 6, en dit wordt gevolgd door het opnieuw coaten van de buitenzijde van de aandrijving. Op dag 7 wordt de aandrijving verpakt en teruggestuurd naar BRITA. Als het de volgende ochtend in Taunusstein aankomt, staan de twee Hosokawa-monteurs daar weer klaar om de machine weer te assembleren. Nadat de testrun is voltooid, kan de productie van BRITA weer worden opgestart zoals normaal.

Naadloze samenwerking

"Het hele project is in slechts acht werkdagen voltooid en de apparatuur bevindt zich eigenlijk slechts vier dagen bij Hosokawa in Doetinchem", zegt Rudi. “Het feit dat alles zo naadloos verloopt, is te danken aan de uitstekende samenwerking tussen ons en BRITA voor het detailleren en bestellen van de benodigde reserveonderdelen, het regelen van het transport en het plannen van de monteurs. We hebben regelmatig contact. Ik spreek Thomas Krieger meerdere keren per jaar aan de telefoon en ik probeer hem ieder jaar te bezoeken. En hij weet dat hij altijd contact met me kan opnemen voor advies als er problemen zijn."

Meer informatie

Wilt u meer weten over de mogelijkheden die Hosokawa Micron biedt als onderhoudspartner?

Neem contact op met Rudi Aalders, Sales Engineer Service:

+31 314 373 393
r.aalders@hmbv.hosokawa.com