Dit revisieproces moet zo snel mogelijk worden voltooid om de uitvaltijd voor BRITA te minimaliseren, want het bedrijf produceert 1.600.000 liter per jaar. Daarom werkt Hosokawa al zes jaar nauw samen met Thomas Krieger, hoofd van de onderhoudsafdeling van BRITA, om ervoor te zorgen dat het jaarlijkse preventieve onderhoud op rolletjes loopt. De planning voor de revisie - die meestal in juni of juli plaatsvindt - begint ongeveer vier maanden van tevoren. “Dat is deels vanwege lange levertijden van reserveonderdelen; sommige componenten kunnen een doorlooptijd van meer dan 12 weken hebben,” legt Rudi uit. "Maar het is ook om BRITA voldoende tijd te geven om rekening te houden met de stilstand van de productie en zodat Hosokawa tijdig de benodigde monteurs kan inplannen."
Preventief onderhoud, stap voor stap
Het onderhoud begint met twee Hosokawa-monteurs die naar Taunusstein reizen om het BRITA-serviceteam te helpen met de demontage van de droger. Het BRITA-serviceteam heeft al het nodige voorbereidende werk gedaan, zoals het loskoppelen van de droger van het besturingssysteem, zodat de monteurs zich kunnen concentreren op het verwijderen van de aandrijfeenheid. Op dag 2 wordt de aandrijving schoongemaakt en verpakt, gereed voor verzending naar Hosokawa.
"Elk jaar tijdens de revisie maken we een lijst van alle componenten die zijn vervangen en/of waarschijnlijk de volgende keer moeten worden vervangen", legt Rudi uit. “BRITA houdt zelf de revisiedelen op voorraad en zorgt ervoor dat alle benodigde onderdelen op tijd worden besteld voor de volgende revisie.” BRITA stuurt al die vervangende onderdelen naar Hosokawa in een aluminium kist. De hele zending, inclusief de aandrijving, wordt 's nachts naar Hosokawa vervoerd. De monteurs reizen afzonderlijk terug.